Vyššia ochrana spotrebiteľa: Čo ju zaručí?

Zdá sa, že nastávajú lepšie  časy pre spotrebiteľov. Dôslednejšia ochrana nakupujúcich, stopercentná ochrana osobných údajov aj možnosť rýchlejšej reklamácie, obzvlášť ak nakupujeme prostredníctvom internetu, to rozhodne neznie zle. Ako je to však celé zákonne ošetrené, viete? Milí zákazníci, poznáte vôbec svoje práva a možnosti, ako sa ochrániť pred podvodníkmi?

Spotrebiteľský zákonník aj o zjednodušení nakupovania

Cieľom spotrebiteľského zákonníka je v prvom rade uceliť a zjednotiť pravidlá pri nakupovaní. Snahou Ministerstva hospodárstva je zákazníkov o tejto téme viac informovať a tiež im predostrieť možnosti reklamácie, respektíve vzdelať ich všeobecne o ich spotrebiteľských právach. V súčasnosti totiž spadá ochrana spotrebiteľa až pod  asi dvadsať rôznych zákonov, vyhlášok a nariadení, pričom je skutočne zložité sa v tom všetkom zorientovať. Aj preto má byť nový zákonník jednoznačný a pre každého zrozumiteľný, aby ako spotrebiteľ, tak i predávajúci vedeli všetko podstatné o svojich povinnostiach a právach.

Lepšia ochrana spotrebiteľov – menej sporov s obchodníkmi?

Zvýšená prehľadnosť a jednoznačnosť zákonov má za cieľ najmä znížiť spory medzi spotrebiteľmi a obchodníkmi. Avšak rovnako tak chce vzdelávať, už na školách, nakoľko na Slovensku stále platí, že sa v právach spotrebiteľa nevyznáme až tak, ako by bolo vhodné. Pritom riešime kadečo iné, naše povinné každoročné dane, zmeny rôznych iných zákonov, ale to, na čo máme nárok ako spotrebitelia, no tiež aké sú naše povinnosti, to mnohí netušíme.

Keďže zákonník by mal klásť väčší dôraz na ochranu spotrebiteľa a bezpečnosť tovarov, ozaj neuškodí naštudovať si ho.

Spotrebiteľský zákonník si posvieti na nekalé praktiky predávajúcich

Jedným z bodov, na ktoré sa chce nový spotrebiteľský zákonník zamerať, sú aj nekalé praktiky obchodníkov, zavádzajúca reklamu či náročky nezrozumiteľné zmluvy.

Nech sa už nestane, minimálne nie beztrestne, že si kúpite výrobok, ktorý vôbec nespĺňa sľubované parametre.

Ministerstvo taktiež navrhuje, aby sa reklamácie realizovali v štátnom jazyku zákazníkov. Zvyšné časti spotrebiteľského zákonníka sa zamerajú najmä na dohľad nad dodržiavaním zákonov a sankcie za ich porušovanie.

 

You may also like...