Nechcete cestovať autobusom ani vlakom? Nechajte sa zviezť!

blablacar

Verejnú dopravu prebíja kultúra zdieľania. Málokto má rád tlačenicu a dokáže tolerovať nevyspytateľné meškania. Autá majú oproti vlakom a autobusom navrch v rýchlosti a komforte, navyše, šetria čas, i keď za tieto výhody je nutné si priplatiť. Ale! Automobilita má svoje limity.

Jedným z nich sú preplnené a upchaté komunikácie a s nimi ruka v ruke narastajúci počet nehôd. Riešenie je pritom také jednoduché, stačí jeden správny klik. V čase, keď sú automobilky hracím motorom ekonomík, opúšťa výrobné linky kvantum nových áut. S rastúcou životnou úrovňou vlastní čoraz viac rodín jedno a viac áut. Od tých cenovo dostupných až po najluxusnejšie modely, limuzíny či najkrajšie superšportiaky.

Za posledné desaťročia sa osobný automobil stal nevyhnutnou súčasťou nášho života. Mnoho áut na našich cestách však jazdí poloprázdnych. Vodiči si užívajú svoje súkromie a komfort. Koniec-koncov, je skvelé nebyť ničím viazaný. Tí však, ktorí nepatria medzi samotárov, uprednostňujú, hlavne na diaľkových trasách, v aute spoločnosť. Spolucestujúci, hoci aj neznámy, príde teda vhod.

Ekonomika cestovania, sharovanie pre zníženie nákladov

Populárnym sa stalo zdieľanie voľných sedadiel vo vozidlách, vďaka takzvaným cestovateľským zoznamkám. Tie sa úspešne podarilo zjednotiť medzinárodnému projektu BlaBlaCar s cieľom pokryť Európu službou zdieľania voľných sedadiel a nákladového priestoru v súkromných autách, ktorý prednedávnom spustil svoje služby aj na Slovensku.

Zaplniť prázdne sedadlá, a teda vyťažiť auto, aby sa takéto cestovanie vyplatilo – na to je sharovanie vynikajúce nielen pre majiteľa auta, ale aj pre bežného cestujúceho. Výhodou pre nováčika v spolucestovaní je, že získa sprievodcu na svojej ceste, od ktorého, ak spoločný cieľ cesty dobre nepozná, môže získať aj dobré rady a odporúčania na výhodné ubytovanie, dobré reštaurácie či kultúrne tipy.

Dlhoročná tradícia

Pred rokmi to boli stopári, dnes sa volajú spolucestujúci. Zdieľanie poznáme v našich končinách už dávno, len sme ho volali inak. Rozhodne dobrodružný, no pre svoju anonymitu nie príliš bezpečný spôsob presúvania sa za svojím cieľom je možné považovať skôr za vec náhody s nepredvídateľným výsledkom než za spoľahlivé cestovanie. Zmena nastala príchodom internetových komunitných sietí, anonymné stopovanie sa vytratilo a tradiční stopári z ciest sú retro. Pritom ešte pred pätnástimi rokmi boli náhodní stopári súčasťou dobrodružnej cestovateľskej kultúry. Vďaka sociálnym sieťam sa podarilo zvýšiť bezpečnosť zdieľaného cestovania, i keď, treba priznať, isté riziká stále pretrvávajú.

Otvoriť web, zadať trasu a vybrať si

Registrované spolucestovanie šetrí čas aj náklady. Predovšetkým je bezpečnejšie ako postávanie kdesi pri ceste a výhodné v tom, že všetko si zariadite vopred online. Celú cestu tak môžete pokojne debatovať a spoznávať nových ľudí.

Portál zjednotením národných stopárskych komunít otvoril možnosti, ako cestovať naprieč Európou bez stresu z meškajúcich vlakov alebo autobusov. Stačí si vybrať vodiča podľa trasy, hodnotenia, skúseností alebo podľa ceny za spolujazdu, úrovne zhovorčivosti a pokojne sa vydať na plánovanú cestu.

Zodpovednosť je alfou a omegou

Vodiči, ktorí poskytujú vo svojom aute miesta pre novodobých stopárov, berú spolu s pasažiermi na seba aj zodpovednosť za ich bezpečný príchod do cieľa. Nuž, a práve zodpovednosť za spolucestujúcich je vo firemnom prostredí prísne zakázaná, takže ak sa aj rozhodnete stopovať po starom, služobným autom vás s najväčšou pravdepodobnosťou nikto nezvezie. Že prečo? Prevážať stopárov, či už registrovaných alebo tých klasických postávajúcich na cestách s tabuľkami v rukách, je prísne zakázané.

V prípade dopravnej nehody firma dáva od všetkého ruky preč s tým, že za spolujazdca nie je zodpovedná. Riziko teda preberá šofér. Nielen, že mu v prípade nehody hrozí postih zo strany zamestnávateľa, ale platiť odškodné v podstate neznámemu spolujazdcovi tiež nie je závideniahodné.

Riziko kolízie automobilov s divou zverou alebo spoluúčasť na dopravnej nehode predstavujú riziko pre celú posádku vozidla, treba mať na pamäti, hlavne ak volant počas jazdy držíte v rukách vy, že za celú posádku auta je zodpovedný jeden jediný človek – vodič! Prax hovorí a štatistiky potvrdzujú, že šofér s posádkou vo svojom aute je zodpovednejší a štýl jeho jazdy je podstatne bezpečnejší, ako keď sedí v aute sám.

Pocit istoty je na nezaplatenie

Mať istotu na cestách po Slovensku alebo v zahraničí nie je len o zaplatení poistenia za spolujazdcov a nástupe na dohodnutú cestu. Práve pre štatistické čísla o nehodovosti na cestách vznikla povinnosť uzatvárať povinné zmluvné poistenie. S rizikom na ceste treba bezpochyby rátať, veď je to práve náhoda, ktorá zásadne mení osudy. Mať v rámci svojho kľudu na duši vybavené aj poistenie posádky vozidla je pri aktívnom zdieľaní sedadiel nevyhnutnou súčasťou medzimestského a diaľkového cestovania.

Rozmenené na drobné

Všetko má svoje pre a proti. Cestovanie, samozrejme, tiež. Spolujazdec musí počítať s tým, že cestovanie autom je síce rýchlejšie, no aj rizikovejšie. Šofér sa zase nesmie spoliehať na prezieravosť svojich cestujúcich, sám má spoločenskú zodpovednosť za svoju posádku, či už tú plánovanú alebo len zvezenie náhodného cestovateľa. Výhodou však je, že šoféri si môžu úrazové poistenie spolucestujúcich zarátať do ceny jednotlivých jázd a ochránia tak seba aj svojho klienta, ktorým sa spolucestovateľ po nastúpení do jeho auta stáva.

Žiadny biznis, obyčajná pomoc

Spolujazdy nie sú prioritne určené na zarábanie. Systém aplikácie na cestovanie totiž automaticky prepočíta cenu za zvolenú trasu podľa počtu kilometrov s tým, že hýbať sa s ňou dá plus-mínus 50 percent. Toto nastavenie zohľadňuje práve možné náklady vodiča spojené s poistkami.

Tak čo poviete? S takýmto servisom získate ako vodič ľahšie pozitívne hodnotenia za vaše spolujazdy, ak ste spolujazdec, viete predpokladať, aký zodpovedný je vodič, ktorý vás bude viezť.

You may also like...