Vyberte si správny olej pre zdravý životný štýl

Čoraz viac sa v súčasnosti dáva do pozornosti zdravý životný štýl a zdravé varenie, či produkty. Je ale ťažké dnes rozlíšiť, čo vlastne pod pojmom zdravé máme rozumieť? Kam na takéto zdravšie varianty máme chodiť a čo si vybrať zo širokej ponuky zaručených „bio“ potravín, či produktov? Vysmážané, či varené jedlá?

Hlavne tí, ktorí sa snažia o zhodenie pár kíl počuli určite staré známe, že polovica úspechu predsa len spočíva v jedle a v tom, čo denne prijímame. Jedlo je naozaj dôležité, no ešte väčší dôraz by sme mali klásť na suroviny, ktoré pri príprave jedál používame.

Maslo, či olej je to, čo v kuchyni využívame najviac a je preto na mieste poznať, ktorý je zdravý a ktorého používanie by sme mali obmedziť.

Olej bez akýchkoľvek škodlivín neexistuje

Väčšina z nás sa nevie rozhodnúť, ktorý olej v kuchyni použiť. Na výber máme rôzne druhy od obyčajného, cez olivové, slnečnicové, či kokosové. Podľa rôznych prieskumov však aj napriek tomu väčšina z nás  siaha po nezdravých nasýtených kyselinách.

Zdrojom týchto kyselín môžu byť rastlinné, ale aj rôzne živočíšne tuky. S týmito nezdravými variantmi by sme si ale nemali mýliť zdravé rastlinné margaríny. Ak ale hľadáte úplne zdravý tuk bez akýchkoľvek škodlivých látok nenamáhajte sa. Taký bohužiaľ neexistuje, no ak hľadáte zdravšie varianty máte na výber.

Rozdiely medzi jednotlivými olejmi sú a takisto existujú aj parametre, ktoré by ste mali pri ich výbere zohľadniť.

Pri akej hodnote sa olej začína prepaľovať

Tepelná stabilita je jedným z nich. Pod týmto pojmom rozumieme bod, kedy sa olej začína prepaľovať. Čím nižšia je jej hodnota, tým nekvalitnejší olej je. Preto nízku tepelnú stabilitu oleja radíme k ich nevýhodám.

Každý olej má tieto hodnoty rôzne, je pre vás dôležité poznať ich. V prípade olivového oleja tepelná stabilita spočíva napríklad v nízkej kyslosti, čo znamená, že voľné mastné kyseliny obsahuje v minimálnom množstve. Tu sa to však nekončí.

Tepelná stabilita spočíva aj vo vysoko obsahu polyfenolov a takisto mononenasýtených mastných kyselín. Avšak nie všetky olivové oleje spĺňajú všetky tieto vlastnosti tepelnej stability. V bežných obchodoch sa ťažko stretnete s takýmto druhom oleja, aj keď je označovaný ako extra panenský olivový olej.

Každý olej má iné využitie

Ďalším parametrom, ktorý musíme zohľadniť pri výbere správneho oleja je aj účel jeho použitia. Nie každý oleja sa hodí na všetko. Niektorý by sme mali viac využívať na vyprážanie, či pečenie, iný sa zas hodí do studenej kuchyne.

Čo by ste si mali ešte predtým zapamätať je fakt, že tuky, ktoré organizmus spracováva ťažšie a ľahšie sa v tele ukladajú sú nasýtené. Naopak nenasýtené tuky sú zdravšie, keďže sú rýchlejším zdrojom energie. A teraz poďme k tomu, ktorý olej uprednostniť a načo.

Činnosti v kuchyni ako pečenie, vyprážanie, či grilovanie si vyžadujú vysoké teploty. Zväčša ide o teplotu do 180 stupňov. Odborníci aj tu radia, aby ani teplota v rúre neprekračovala túto hodnotu. Na jednej strane dochádza pri vysokej teplote k znehodnocovaniu dôležitých látok pre telo, na druhej strane sa pri týchto činnostiach uvoľňujú pre telo škodlivé látky.

Nanešťastie sa tomuto zabrániť nedá, no znížiť ich hodnoty možné je, a to práve znížením teploty pri grilovaní, či vyprážaní. Hodnoty v rúre sme vám spomenuli, vo fritéze však táto hodnota nesmie prekročiť 175 stupňov.

K tukom, kde nedochádza k uvoľňovaniu škodlivých látok pri vyprážaní patrí napríklad bravčová masť. Obsahuje síce vysoké množstvo nasýtených mastných kyselín, no práve vďaka tomu má vysokú tepelnú odolnosť.

Niektoré oleje obsahujú látky, ktoré sa v tele majú tendenciu ukladať ako tuk. V prípade kokosového, či palmového oleja je to naopak. Tie obsahujú prevažne nasýtené mastné kyseliny, ktoré telo využíva ako pohonnú látku.

Spomenuli sme, že nasýtený tuk sa v tele rýchlejšie ukladá. To ale neznamená, že nutne musí ísť o zlý tuk. Za vznikom obezity, či rôznych ochorení so srdcom stojí konzumácia trans-mastných tukov a príliš veľkého množstva sacharidov. Trans-mastné tuky na vysvetlenie nájdete napríklad v rôznych potravinách skryté. Vznikajú aj pri fritovaní alebo príprave jedla zo zmrazených potravín.

Bio olej

Okrem dobre známych olejov, ktoré nájdeme v každom supermarkete a po ktorých siaha väčšina z nás existujú aj rôzne bio oleje.

Ak sa chcete stravovať zdravo a používať takéto suroviny aj v kuchyni odporúča sa použiť bio olej.  Existujú rôzne druhy, k tým pre vás možno netradičnejším patrí aj arašidový bio olej alebo dokonca paprikový bio olej. Všetky tieto bio oleje obsahujú cenné nenasýtené mastné kyseliny.

Oleje na viaceré účely

Existujú aj oleje, ktorých využitie je možné vo viacerých odvetviach. S kokosovým olejom nič nepokazíte v kuchyni, ale ani v kozmetike. Panenský kokosový olej znamená, že je bez akýchkoľvek prímesí a je čisto prírodný. Preto je jeho využitie všestranné a obsahuje navyše kyseliny, ktoré sa využívajú ako prírodné antibiotiká.

Ďalšou výhodou, ktorou tento olej disponuje je jeho pozitívny účinok na vašu váhu. Kokosový olej sa v tele totiž rozkladá pomalšie, a preto dodáva telu potrebnú energiu postupne.

Kokosový olej neobsahuje žiadny cholesterol a neusádza sa v tele ako tuk. Tak ako je tento olej priaznivý pre vaše telo zvnútra, môžete ho využiť aj na každodenné skrášľovanie vášho tela. Má totiž blahodarné účinky nielen na vašu pleť, ale aj nechty, či vlasy. V prípade tých jeho účinky spoznáte, ak ho budete používať ako zábal pred a po umývaní vlasov.

Zdravšia alternatíva masla

Samozrejme, to ako sa cítime a vyzeráme navonok ovplyvňuje hlavne naša strava. Správne a kvalitné suroviny môžu robiť zázraky. Začať sa zdravo stravovať môže byť problematické. Ťažkosti so zdravým stravovaním sa môžu objaviť v začiatkoch, kedy si organizmus musí postupne zvykať na iné potraviny a suroviny.

Ak ste sa ale dali na cestu zdravého stravovania zo zdravotných dôvodov máte takisto na výber aj pri ponuke masla. To totiž pri varení využívame vo väčšine prípadov a aj pre tých, ktorí napríklad majú intoleranciu na laktózu, či mliečne výrobky, aj pre nich je tu zdravá alternatíva.

Je ním Ghee maslo, čiže prepustené maslo. Obsahuje len nasýtené tuky, ktoré sú ako sme si spomenuli zdravé pre  naše telo. Ghee maslo môžete využiť v kuchyni takmer na všetko. Pri varení, pečené, ale aj vyprážaní. Umožňuje to hlavne jeho vysoký bod varu.

Nielen v kuchyni však môžete spoznať jeho pozitívne účinky. Je účinný aj pri bolestiach ucha, či bolesti kĺbov. Toto maslo si môžete vyrobiť aj doma, musíte však dodržiavať prísne postupy, aby ste dostali správny výsledok.

Maslo, či olej, ktorý by bol stopercentne zdravý neexistuje. Musíte však pozerať na niekoľko parametrov, ktoré vás navedú, čo a hlavne na aký účel použiť. Správny výber totiž môže ovplyvniť vaše zdravie.

You may also like...